zaterdag 2 februari 2013

Ik

In de klas hebben we het nu al een weekje over onze zintuigen. Eén voor één laten we die de revue passeren.
Na de waarneming van ons gezicht ,kwam het eerste onderdeeltje aan bod."Ik keek onder je neus en  weet je wat ik vond...... juist, een mond." Dit was de titel van een verhaal dat ik gekozen had om van daaruit te vertrekken. Na een grondige waarneming plakten we de mond van een onschuldig slachtoffer dicht en dan wisten we onmiddellijk wat er niet meer zou lukken. Bij het proeven werd onze tong danig op de proef gesteld en ik heb nog niet vaak zulke grimassen op hun gezichtjes gezien. Hilarisch !!! Zoet, bitter, zout en zuur, 4 smaken op een rij.  Het docu-boekje " proeven " zorgde voor de nodige uitleg bij wat we net waargenomen hadden. We speelden nog een paar spelletjes zoals blaasvoetbal en visjes om het vlugst opzuigen met rietjes. Bij elk onderdeeltje hoort natuurlijk nog een leuk prentenboek. In de knutselhoek konden de kleuters zoenvisjes op papier afdrukken met lippenstift. Je had die moeten kunnen bezig zien !
Bij het deeltje over " horen met je oren " beluisterden we geluiden en trachten die te herkennen en benoemen. We maakten ook een geluidenverhaal en namen dit op. De kleuters vonden het heel leuk om hun eigen stem, geluid  te horen. We speelden ook een luisterspel met kokertjes en probeerden de kokers bij elkaar te zoeken die hetzelfde geluid produceerden. De kleuters moesten heel intens luisteren.
We hadden het ook over niet goed kunnen horen of helemaal niets kunnen horen en als illustratie konden ze een filmpje bekijken over Lennart, een doof jongetje.
Aan de hand van een heleboel kijkspelletjes en doe-oprachten legden we de nadruk op "het kijken". Vraag maar eens hoe je moet tovertekenen of toverschilderen. Ze zullen het met handen en voeten uitleggen. Ik maakte een ontdektafel waar de kleuters konden experimenteren met allerlei materiaal : spiegels, kaleidoscoop, vergrootglazen,bewegende plaatjes,... en nog een paar spelletjes met spiegels ( symmetrie, spiegelbeeld ) ,visuo.
De kleuters die een bril dragen konden vertellen waarom ze een bril, oogpleister moeten dragen en hoe dat precies in z'n werk is gegaan bij de oogarts, de opticien. Hun ogen werden zo groot als schoteltjes toen ik m'n lenzen liet zien. Veel kleuters hadden dit nog nooit gezien en kenden dit niet.
Met een blinddoek voor probeerden we dingen te doen en we ontdekten dat dit heel moeilijk is. Je hebt je andere zintuigen heel erg nodig om iets te kunnen doen. Met het boekje " Met andere ogen" stapten we in de leefwereld van een blind jongetje.
Op gedichtendag kwam onze neus in de schijnwerper te staan. Die staat ook in het midden van je gezicht en met wat gewaagde en minder gewaagde versjes werden de neus-activiteiten omlijst. Ik nam ze bij de neus en pakte hun neus weg, maar plakte die dan weer braafjes terug. De kleuters leerden het lied over de neuzegroet en konden een neus kiezen om mee te neuzeneuzen. Natuurlijk besnuffelden we met onze neus de geurpotjes en probeerden we de geuren te herkennen en te benoemen.
Nu zijn we bij het laatste zintuig aangekomen  "voelen " en daar zijn we nog volop mee bezig !!