woensdag 20 maart 2013

Lente

De lente laat op zich wachten, maar de lentebloemen steken voorzichtig hun kopje boven de grond in de plantenbakken op de speelplaats. Tijd voor wat lente in de klas! 
Ik bracht heel wat lentebloemen mee  naar de klas, maar de kleuters konden nog niet onmiddellijk zien wat voor bloem er zou gaan bloeien. We bekeken heel wat foto's, prenten van narcissen, blauw druifje, krokus, tulpen, sleutelbloem en hyacint. Elke dag komen de kleuters nu bij de kijktafel en ontdekken ze wat voor bloemen er tevoorschijn komen bij elke plant. Ze vinden het enorm boeiend om het groeiproces van heel dicht bij te volgen. De plantjes worden goed bekeken, ze zoeken die ook terug op de prenten, foto's.
Na de plantjes volgden de zaadjes. Na de waarneming, tijd voor wat onderzoek. We zaaiden de zaadjes van tuinkers maar... bij elke opstelling probeerden we iets anders. Bij het eerste potje kregen de zaadjes water, licht en aarde.  Bij het 2de potje lieten we de aarde weg, bij het 3de potje lieten we het water weg en het laatste potje stopten we in een doos. Die zaadjes kregen dus geen licht. De kleuters leven erg mee en gaan elke dag nieuwsgierig kijken en dan hoor je ze onder elkaar bezig van ... zie je wel, ik dacht dat dit zou gebeuren en soms zijn ze heel verbaasd over wat ze te zien krijgen.
Waar komen die zaadjes vandaan en wat gebeurt er met die zaadjes. We bekeken de zaaddoosjes van een paar planten en ontdekten dat de plant zelf voor de zaadjes zorgt.
In een docu-filmpje zagen de kleuters hoe de zaadjes " op reis" gaan om dan ergens anders te gaan groeien.
Verder kunnen de kleuters door de wand van een bokaaltje het kiemen van een tuinboon volgen. Ogen tekort om alles te bekijken en te volgen !!!!
Natuurlijk hadden we het over de dieren in de lente en vooral over de vogels. Wat doen ze allemaal, hoe gaat dat allemaal. Na het verhaal van de koekoek  bracht ik het koekoeksspel aan. In de knutselhoek knutselen ze een fleurig nestkastje in elkaar.
In hun doremi over "vogels in de tuin" kunnen de kleuters ook aan het werk.