zondag 11 januari 2015

dag en nacht

Na de vakantie begonnen we onmiddellijk met de voorbereiding van het feest voor driekoningen. Naast het verhaal van driekoningen werden de gebruiken ook besproken.
De kleuters konden een ster vouwen en dat was toch een moeilijk werkje. Op dinsdag 6 januari bracht ik een taart mee en kon de zoektocht naar de boon beginnen. Iedere kleuter inspecteerde zijn stukje voorzichtig en al heel vlug ontdekten we wie de koning was. Die kreeg de gouden kroon en mocht vooraan zitten. De kleuters genoten van dit speciale feest.
Ondertussen startte ik het thema " dag  en nacht" met een brainstorm. De kleuters haalden verschillende elementen naar voor en daar zijn we nu al de hele tijd mee bezig. We hadden het eerst over de hemellichamen ( zon , maan, sterren) en waar de zon naartoe gaat als het nacht wordt. Heel wat kleuters hadden hun eigen idee daarover maar er waren er toch een paar die echt wisten hoe dat nu en elkaar zat ivm dag en nacht. Met een lamp en de wereldbol kon ik demonstreren hoe dag en nacht elkaar afwisselen.
"Gaan slapen"  daar komt heel wat bij kijken. We hadden het over hun slaapkamer, soorten bedden , hun pyjama en de rituelen die aan het slapen vooraf gaan. Daarbij hadden we het ook over de noodzaak van het slapen en wat er gebeurt met je lichaam als je slaapt.
Er zijn ook mensen die niet goed kunnen slapen en dan kan je schaapjes gaan tellen tot je in slaap valt. Dit sprak de kleuters wel aan want de volgende morgen kwamen ze me vertellen hoeveel schaapjes ze hadden geteld.  In de klas telden we ook schaapjes maar dan op een andere manier: schapen aanvullen,1 meer,1 minder, schapen verdelen,...
Niet iedereen slaapt 's nachts, de kleuters konden vanuit hun eigen gezinssituatie zelf voorbeelden aanhalen. In het boekje van Doremi ging het ook over nachtwerk.
Na de mensen die 's nachts wakker blijven hadden we het over dieren die 's nachts actief zijn. Bij het bekijken van een docu-filmpje kwamen we heel wat te weten over de uil en de vleermuis.
Volgende week hebben we het over licht en donker en dromen. We verwerken daarbij ook een prentenboek.