vrijdag 30 januari 2015

Twee oren en één neus,...

twee ogen en één mond 
Dan ga ik verder rond : 
twee wangen 
en één kin
en tussen al die tanden :
mijn tong,
daar middenin!
Je raadt het al : De laatste dagen werden onze zintuigen aardig op de proef gesteld.
Met een heleboel spelletjes die het accent legden op het nauwkeurig waarnemen  zetten we onze ogen letterlijk in de kijker. Daarna konden de kleuters ook echt aan de slag met materiaal in het experimenteerhoekje rond het "kijken". De kls. ontdekten symmetrie en spiegelbeelden met spiegels. Ze speelden met vergrootglazen en draaitollen en plaatjes waarbij de figuren bewegen. Ze ontdekten prachtige figuren door het gaatje van de caleidoscoop. In de knutselhoek gingen ze tovertekenen en tover-schilderen . Ze ontdekten de mogelijkheden van het carbonpapier en toverden hun tekeningen met witte wasco weer tevoorschijn met ecoline. Naast het waarnemen van onze ogen haalden we ook heel wat info uit onze docu-boekjes over de zintuigen. We hadden het ook over "niet goed kunnen zien". Daarover konden de kleuters die een bril of een oog-pleister moeten dragen heel wat vertellen. Er zijn ook mensen die niet kunnen zien en de kleuters probeerden zich in te leven door dingen te doen terwijl ze een blinddoek moesten dragen. De kleuters namen ook het braille-schrift waar en voelden met hun vingers over de bobbeltjes van het boek. Lezen met je vingers dat vonden ze toch heel speciaal!
De neus kreeg volledig de aandacht bij het ruiken aan de geur-potjes. Ik zag sommige kleuters hun neus krullen bij bepaalde geurtjes. We knutselden ook geur-zakjes die we vulden met potpourri.
De oren waren daarna aan de beurt en daarbij bekeken we een filmpje over " overal geluiden". Daarin volgden we Raaf die alle geluiden uitzet en  maakten we kennis met enkele dove kinderen die naar een speciale school gaan. Die kinderen leren gebarentaal en sommige kleuters vonden dit heel boeiend. Vraag maar eens hoe je "dank u wel" en "lief" in gebarentaal zegt. Misschien weten ze het nog! 
We maakten bij het verhaal :"Balthazar en de geluiden " zelf de geluiden en we namen dit op. Ze vonden het enorm grappig om dit daarna opnieuw te horen.
Daarbij speelden we ook luisterspelletjes met de luisterkokertjes waarbij ze identieke geluiden moesten vinden. De kleuters konden zich daarbij heel goed concentreren. Je kon een speld in de klas horen vallen. De kleuters beluisteren ook prentenboeken  met de luister-CD. 
Met de tastdoos en wat voorwerpen gingen we niet alleen na wat er verstopt zat in die doos maar vooral hoe zoiets aanvoelt. De voel-lotto met de blinddoek erbij vonden ze ook heel leuk om te doen. Je zag ze heel bewust alle figuren betasten en de juiste, identieke plaatjes ontdekken. Vingerliedjes en -versjes mochten natuurlijk niet ontbreken en met een gezichtje op onze vinger konden we vingerpoppenkast spelen. In de knutselhoek maken we nu een voel-schildpad en de kleuters doen heel wat tastgewaarwordingen  op bij het werken met de verschillende materialen. Voor de spelletjeshoek bracht ik het spel : Lisa en Rex aan met het accent op links en rechts.
Nu blijft ons laatste zintuig nog over , maar dat is voor maandag !