zondag 24 januari 2016

Horen met je ...

De belangrijke elementen voor dit thema hebben we letterlijk bij de hand. We hebben het over de zintuigen. Ons gezicht was ons uitgangspunt en bij ons eerste deel-thema namen we een kijkje bij de "ogen" . Na een grondige waarneming en en heel wat weetjes over onze ogen en het "zien ", speelden we heel wat spelletjes met het accent op het visueel waarnemen. De kleuters tekenden onzichtbare tekeningen die met ecoline weer helemaal zichtbaar werden. Met het ouderwetse "kalkeerpapier" tekenden we tekeningen door op een ander blad. De kleuters waren daar heel enthousiast mee bezig.  De kleuters konden ook volop experimenteren met ontdekdozen en materiaal ivm kijken. Daarin zitten spiegeltjes en de kleuters experimenteren met spiegelbeelden en symmetrie. De kleuters die een bril dragen konden hun eigen ervaringen vertellen over het bezoek aan de oogarts, de onderzoeken, het kiezen van een bril,.... Ik toonde ondertussen ook eens één van m'n lenzen. Dat vinden ze wel boeiend maar toch ook wel raar. Er zijn ook blinde mensen en met een blinddoek op probeerden we ons in te beelden hoe dit kan zijn. De kleuters moesten hun andere zintuigen gebruiken om iets te weten te komen. We namen ook het braille-schrift waar.
Ruiken doe je met je neus. De kleuters snuffelden aan de geurpotjes en raadden wat er de potjes zat. Bij het ruiken kon je duidelijk zien wat ze graag roken en wat niet. In de klas knutselen we een geurzakje. De kleuters versieren de stof en naaien de zijkanten dicht. Daarna vullen ze die met potpourri.
Nu zijn we bezig met het "horen". De kleuters beluisterden geluiden en benoemden die. We luisterden naar de hoorkokers en probeerden identieke geluiden bij elkaar te brengen. Morgen maken we ons eigen geluidenverhaal. We nemen dit ook op om achteraf  nog eens te beluisteren. We spelen fluisterspelletjes en beluisteren een verhaal op CD.  We hebben het ook over slechthorende en dove mensen en we steken daar heel wat van op bij het bekijken van een filmpje uit de reeks "huisje, boompje, beestje".
Daarna volgen nog het proeven en het voelen.