zondag 15 januari 2017

cijfers

De eerste week van het dubbele thema zit er alweer op. We startten deze week met het thema cijfers. Bolletjes plasticine werden cijfers en maakten zo de start van de week. De kleuters ontdekten cijfers in hun omgeving en konden aangeven waarvoor die gebruikt werden : inhoud meten, tijd meten, plaats aanduiden, lengte meten, aantal bepalen,...
Daarna konden de kleuters zelf aan de slag :
-cijfers boetseren
-cijfers uitknippen en de rand van een blad versieren
-een cijferboekje maken : de kleuters schrijven het cijfer en tekenen een passend aantal voorwerpen. De kleuters gaan heel origineel te werk en werken samen om leuke dingen te bedenken om te tekenen in hun boekje.
- experimenteren met het cijfermateriaal uit de denkhoek.
- met legoblokjes cijfers bouwen aan de hand van plannetjes
Met " het grote telboek van Indi " gaan we mee in het verhaal van Indi, een indianenmeisje.
Ze wil graag voor  haar verjaardag een hoofdtooi met mooie veren zoals haar vader er één heeft. Haar vader legt uit dat dit niet zomaar kan. Elke indiaan verdient z'n veren door iemand te helpen of iets goeds te doen. Indi gaat dus ook aan de slag : ze ruimt het bos op, ze redt de woonplaats van een paar dieren, ze zorgt dat de stropers de zebra's niet vinden en haalt Brommer de beer uit de diepe put.
Ze krijgt daarvoor telkens een veer. Ze heeft nu al een gele, roze, zwart met witte veer en een bruine veer.
De kleuters knutselden een mini-Indi en verzamelen hun eigen veertje door de opdrachten ivm met cijfers, tellen zoals
- wat voor cijfer komt er net voor of net na een bepaald cijfer.
- wat is het hoogste , laagste cijfer uit een reeks.
- spelletjes rond rangorde, plaatsbepaling. 
- 1 meer, 1 minder, 2 meer , 2 minder,...
Verder brachten we ook heel wat gezelschapsspelen aan die iets met cijfers te maken hebben : triominos, bingo, domino, onderuit,....
In klasverband speelden we het spel : hoger lager.