maandag 22 mei 2017

Kunst in de klas !

Bij dit thema " Kunst in de klas" leggen we de nadruk op de schilderkunst.  We bespreken de werken van enkele kunstenaars die herkenbaar zijn in hun manier van schilderen; Zo bekeken we de werken van Mondriaan / Picasso / Pollock en Van Gogh.
We probeerden de typische kenmerken en manier van werken naar de kleuters over te brengen. Bv techniek , kleuren,vormgeving,...
De kleuters kunnen nu zelf aan de slag en experimenteren met de verschillende stijlen.
Zo maken ze een werkje à la Mondriaan met lijnen en vlakken die ze dan schilderen met de hoofdkleuren.
Ze tekenen een eerder geometrisch figuur of gezicht met ongelijke trekken à la Picasso.
Verder kunnen ze zich uitleven met " action painting" à la Pollock. De verfklodders vliegen in het rond!
Als laatste gaan ze " met veegjes schilderen" zoals Van Gogh z'n verf aanbracht op z'n doeken.
Met al die kunstwerken maken we dan een soort collage. Het wordt echt mooi!
Verder zijn er ook kleurplaten gebaseerd op de kunstwerken van Escher en Keith Haring.
Ze vinden de figuren van Haring wel grappig en kleuren die graag in . De werken van Escher lijken wat op mandala's .
Het is ook grappig om te horen hoe de kleuters de namen van de schilders of de techniek gewoon overnemen.
In één van de filmpjes die we bekeken ging het over Vincent van Gogh. Eén van de kleuters kwam de dag daarop met een paar prenten van de kunstwerken die we in het filmpje hadden gezien. Het zijn grote posters in kaders en die kregen een mooie plaats in onze klas.
Verder kunnen ze op het Prowise bord aan de slag met kleuren mengen en voorwerpen inkleuren, het ontwerpen en schilderen van schilderijen,...
In de denkhoek leggen we deze week de nadruk op tellen en cijfers schrijven. Ze kunnen daar ook aan de slag met knijpkaarten ivm met het thema.
In de denkhoek gaan we ook met de meetlat aan de slag en meten we de lijsten van de kunstwerken.
We hebben deze week nog een gesprek over de gevoelens die kunstwerken kunnen oproepen en wat voor gevoel de kunstenaar je wil meegeven.