maandag 5 juni 2017

Post

In de klas hebben we het nu over de post. Na een brainstorm samen met de kleuters konden we beginnen met de deelaspecten van het thema.
Zo hadden we het over de weg die een brief aflegt nadat die in de postbus is beland.
We konden de weg volgen via prenten en foto's en ook via de filmpjes van schooltv. kwamen we heel wat te weten. Het sorteren van de brieven vonden ze wel indrukwekkend en " het moet zo veel gebeuren" was het commentaar. Inderdaad, er gebeurt heel wat voor een brief in je brievenbus terecht komt. 
Verder hadden we het over iets online bestellen en hoe deze bestelling de weg vindt naar je huis. De kleuters zagen het onmiddellijk heel goed zitten om het een en het ander te bestellen via de computer. Laat de pakjes maar komen !!!!
Daarna bekeken we de brief wat aandachtiger en hadden we het over een adres ( naam, straat, huisnummer, postnummer, gemeente) en de postzegel. De kleuters konden heel wat postzegels bekijken in een postzegelalbum.
Deze elementen worden nu speels verwerkt en de kleuters mogen adressen "schrijven" op enveloppen. Ze gebruiken daarvoor de verschillende schrijfpatronen.  Verder mogen ze ook postzegels ontwerpen en uitknippen met een kartelschaar.
Naast de gewone brieven namen we ook de kaarten en brieven waar voor speciale gelegenheden zoals geboorte, verjaardag, reis, huwelijk, rouwbrief, uitnodiging, aankondiging van een huwelijk.
De kleuters kunnen ook aan de slag in hun Doremi over het thema en het accent bij  de opdrachten is schrijfmotoriek. 
Intussen zijn we ook al aan het knutselen voor papa en het wordt een cadeau helemaal in het thema en kant en klaar te gebruiken. Meer verklap ik nog niet.
Deze week komt er nog een postkantoor in de klas en daar kunnen de kleuters postzegels  , enveloppen,.. kopen. Ze kunnen er brieven sorteren volgen de postcodes. Als er post in de postbus zit mogen ze de brieven afstempelen en de brieven bij de juiste persoon bezorgen.
In de poppenhoek maken ze "brieven ",( tekeningen ) voor hun klasgenootjes . Ze schrijven de naam van hun klasgenoot, of tekenen hun symbool op de envelop en voorzien die van een tegen-adres en een postzegel.
De kleuters mogen deze week echt een brief versturen. Morgen maken we een mooie tekening die we gaan opsturen. Woensdag gaan ze die dan posten in de postbus.
Verder spelen we nog auditieve spelletjes binnen het thema : rijmen , kopje, buikje, staartje,...
Bij de volgende spelletjes zijn we bezig rond ruimte en meten.
*We zoeken de weg van de postbode met een pijltjescode. 
*We bedenken een ronde voor de postbode en gaan na of dit een lange , korte weg is.

Op vrijdag gaan we dan weer zwemmen en daar kijken we enorm naar uit want de eerste zwembeurt is super verlopen. Het was heel leuk om ze bezig te zien en ze hebben zich super geamuseerd !